A Waldorf oktatás 10 legfontosabb előnye
Szinte mindannyian a hagyományos iskolarendszerű oktatáshoz szoktunk, ezért sokunk számára nehezebb nyitni az alternatív oktatási irányzatok felé – pedig a Waldorf módszer közel száz éve jelen van az oktatásban. Még mindig sok az előítélet, miszerint egy hagyományostól eltérő pedagógiai rendszerben nem szednek magukra elég tudást a gyerekek, ami megnehezíti majd a felsőoktatási intézményekbe bejutást, vagy a jó munkahelyen való elhelyezkedést. De vajon szükség van mindarra, amit száraz tanórák keretében nekünk is lenyomtak a torkunkon? Biztos, hogy más módszerekkel nem ismerhettük volna meg a körülöttünk lévő világot? Aki kételkedik az egyik legismertebb pedagógiai irányzat, a Waldorf-oktatás módszereiben, nyílt napokon is meggyőződhet az iskola mindennapi működéséről. Persze nincs mindenki számára tökéletes iskola és tökéletes oktatás, de vannak érvek, amelyek mindenképpen az alternatív oktatási modell mellett szólnak.
#1 Gyermekközpontú
Egy Waldorf-intézményben minden egyes gyermeket a saját személyisége ritmusában fejlesztenek a tanítók. Nincs általános mérce, mely bármelyik gyermekre ráhúzható lenne, ettől lesz személyes és hatékony az oktatás. A gyermekek nevelője ugyanaz marad az évek során, aki végigkíséri és segíti őket a tanulási folyamaton.
#2 Nincsenek tankönyvek
Sokak szemében visszatetszést kelt, hogy a gyerekeknek nem kell reggel tizenöt kilós iskolatáskával útra kelniük. A Waldorf iskolákban egy nagy füzetet használnak egyszerre, mely szép lassan megtelik jegyzetekkel, a kreatív feladatok megoldásaival, így egy idő után lesz egy saját maguk által szerkesztett tankönyvük. Rengeteget lehet spórolni azon is, hogy nem kell egy csomó felesleges tankönyvet megvásárolnunk.
#3 Magabiztosságra tanít
Az alternatív irányzat pedagógusai hisznek benne, hogy minden gyermek egyformán értékes. Megpróbálják mindenkiből előhozni a rejtett tehetséget és a sikerélményekkel teli iskolai napok önbizalommal, magabiztossággal vértezik fel a gyerekeket.
#4 Bioritmushoz igazított oktatás
Én emlékszem még arra, amikor délután háromkor, a kilencedik óra környékén kómásan próbáltunk ébren maradni a fizikatanár monoton előadása alatt. Valószínűleg semmi értelme nem volt a délután leadott óráknak, mert egész egyszerűen addigra már nem fogott az agyunk. A Waldorf-iskolában figyelembe veszik a reggeli fogékonyságot és erre a napszakra időzítik a nehezebb tantárgyakat.
#5 Összefüggésekre oktat
A világ összefüggéseit nem mindenkinek sikerül megérteni egy kedd délután és egy péntek reggel leadott történelemórán. Itt nem kimondott órák vannak, hanem témakörönként tanulnak egy-egy nagyobb anyagrészt a gyerekek, ez lehet akár több hét is egyhuzamban. Mivel nincs szétszabdalva a tananyag, a gyerekek sokkal könnyebben megértik a bennük rejlő összefüggéseket is.

#6 Nincsenek osztályzatok
Ha emlékszünk még azokra az ének- vagy rajzórákra, amikor minden tudásunkat bevetettük, mégis csak egy csálé, rosszul árnyékolt almára meg egy hamisan előadott népdalra futotta, ami minden igyekezetünk ellenére egy halvány kettes lett, akkor megértjük, hogy miről is van szó. Tévedés azt gondolni, hogy osztályzatok nélkül a gyerekek tudása nincs rendszeresen felmérve. Egyszerűen csak nincsenek „szétstresszelve” osztályzatokkal. De ettől függetlenül a gyerekeket félévente értékelik és emellett a szülőket folyamatosan tájékoztatják a gyermek fejlődéséről.
#7 Nem csak ökoanyuk gyerekeinek való
A közhiedelemmel ellentétben nem feltétlenül lenvászon zsákruhában járnak a „waldorfos” anyukák, akik habzó szájjal tüntetnek a szőrtelenítés, a smink, vagy a bolti édességek ellen. A szülői közösség teljesen változatos, mind iskolai végzettség, vallás vagy anyagi helyzet tekintetében.
#8 Elfogadó és befogadó
A waldorfos gyerekek sokkal kisebb eséllyel lesznek iskolai kiközösítés elszenvedői. Hiszen az oktatás alapelve a vallás, a bőrszín, az eltérő kulturális sajátosságok tiszteletben tartása. Van, aki számára ez hátrány, de az ilyen iskolákat valóban csak a nyitott, előítéletektől mentes szülőknek ajánljuk.
#9 Ugyanannyi esély van a továbbtanulásra
A 13. évfolyam itt is ugyanarról szól, mint bármely másik iskolában: az érettségire való felkészítésről. Ha jobban belegondolunk, a hagyományos oktatás keretein belül is hiába szenvedtük végig ugyanazt nyolc plusz négy évet, az utolsó évben ugyanúgy elölről kellett kezdeni mindent és végig rágni magunkat az érettségi tételeken. Ez a Waldorf iskolákban sincs másképp, ezzel nyitnak hidat a hagyományos oktatás felé.
#10 A gyerekek szeretik
A legfontosabb érv pedig egyszerűen az, hogy a waldorfos gyerekek szeretnek iskolába járni. Szeretnek felkelni reggel, örömmel készülődnek, a felfedezés öröme és a kreatív feladataik miatt sokkal szívesebben tanulnak. Ez az egész egy út a kiegyensúlyozott gyermekkorhoz, ahol a jegyektől való félelem helyett az örömmel tanulásé a főszerep.