Tedd le a kocsit és tömegközlekedj! – 10 érv, hogy miért!
Amíg nem volt autóm, vágyakozva néztem a villamosról a reggeli dugóban hömpölygő tömeget. Hogy milyen jó érzés lehet a saját kocsidban ülni, ahelyett, hogy a megállóban fagyoskodnál reggelente… Aztán jó pár év vezetés után rájöttem, hogy a belvárosban a kocsi néha csak nyűg, főleg a parkolást és az üzemanyagárakat tekintve; na meg a motornak sem tesz jót, ha rendszeresen csak 1-2 kilométerre indítom be az autót.
Nem vitás, néha rövid távra is kell a kocsi: amikor három gyereket kell három helyre vinni, és egy nagybevásárlás is vár munka után – de ettől függetlenül tök jó néha letenni és tömegközlekedésre szállni.
Íme 10 érv, hátha sikerül meggyőzni téged is!
Sokkal olcsóbb!
Bár a jegy- és bérletárak alapján talán nem egyértelmű, de a tömegközlekedés az egyik legolcsóbb közlekedési forma. Hosszú távon sokkal kevesebbe kerül, mint egy autó fenntartása vagy a drága taxizás: napi egy buszjegy árából, azaz 3-400 forintból annyiszor szállsz át és annyit utazol, amennyit csak akarsz.
Környezetbarát
Szerencsére egyre több ember számára fontos a környezettudatosság. A tömegközlekedés kiváló lehetőség arra, hogy egy picit mi is óvjuk a környezetet. Egyrészt a tömegközlekedési eszközök jelentős része villamosított (metró, villamos, troli, elektromos buszok), másrészt a még forgalomban lévő hagyományos buszok is szépen lassan cserélődnek le valamilyen kevésbé szennyező verzióra (pl.: hibrid meghajtású vagy gáz üzemű buszok).
Kényelmes
Nem állítom, hogy a tömegközlekedéssel utazni pont annyira felemelő élmény, mint egy jól felszerelt autóval furikázni, de az biztos, hogy a tömegközlekedési eszközök óriásit fejlődtek az utóbbi időben a kényelem terén. Már korántsem az a borzasztó, fapados élmény így utazni, mint amilyen a gyerekkorunkban volt.
Flexibilis
A tömegközlekedési rendszerek általában nagyon rugalmasak, így a nagyobb városok szinte minden zugába el lehet így jutni. Előfordulhat persze, hogy át kell szállnunk, és adott esetben többféle eszközt is kombinálnunk kell, de manapság már ez sem probléma, hiszen kiváló útvonaltervező appok léteznek erre a célra.
Gyors
Igenis a tömegközlekedés gyorsabb, mint az autóval rostokolni a dugóban. A buszok a legtöbb esetben külön buszsávon haladnak, a kötöttpályás járműveket (pl.: villamos) pedig egyáltalán nem befolyásolja a dugó. És akkor még nem beszéltünk a parkolóhely keresésével eltöltött időről, ami bizony szintén növeli az autóban töltött időnket.
Biztonságos
Statisztikák tömkelege bizonyítja, hogy a tömegközlekedés nagyon biztonságos. Ez nem is csoda, hiszen jól képzett szakemberek vezetik ezen eszközöket, valamint a tömegközlekedési rendszerek esetében nagyon szigorú biztonsági előírásokat kell betartani az üzemeltetőknek.
Akadálymentes (többnyire)
Szerencsére egyre ritkábban látni a jó öreg, “felmászunk a lépcsőn” kivitelű járműveket a tömegközlekedésben. Az új eszközöknél sztenderd lett az alacsony padlós kivitel, legyen az busz, troli vagy villamos, jobb esetben a metrónál pedig van lift, így elkerülhető a mozgólépcső. Az alacsonypadlós kivitelnek hála sokkal könnyebbé vált a babakocsival közlekedő vagy mozgásukban korlátozott emberek számára a tömegközlekedési eszközök igénybevétele.
Hatékony időhasználat
Itt nem kell másra gondolni, mint arra, hogy a tömegközlekedéssel töltött idő alatt bizony lehet olvasni, tanulni, leckét írni, aludni, egyes esetekben dolgozni vagy egész egyszerűen csak lazulni, ráhangolódni az előttünk álló napra. Autózás közben ezeket nem tudjuk megtenni, kivéve persze, ha nem mi vagyunk a sofőrök.
Közösségi élmény
A XXI. század divatos kifejezése a “közösségi élmény”. Nos, nyugodtan tekinthetünk a tömegközlekedésre is egyfajta közösségi élményként. Szociológia vénával megáldott embertársaim nyugodtan figyelhetik utazás közben a különféle embereket. Hogyan öltözködnek mások, mit csinálnak utazás közben, stb.
Kulturális élmény
Biztos vagyok benne, hogy a kedves olvasó most akarja épp elhajítani a telefonját: “Tömegközlekedés = kulturális élmény?!” – a szerző nem normális!
Hadd védjem meg magam. Jelen esetben a külföldi utazások alatti tömegközlekedésre gondolok. Egyrészt önmagában is érdekes, hogy más országokban milyen tömegközlekedési formák, milyen eszközök vannak, másrészt ha valahol, hát külföldön érdekes lehet megfigyelni, milyen emberek használják ezen eszközöket. Arról nem is beszélve, hogy ha a nyaralás előtt okosan tervezünk, a tömegközlekedés még a városnézésbe is be tud segíteni (pl.: hajókázás a Temzén a “helyi BKV hajóval”, ami jóval olcsóbb, mint a hivatalos városnéző hajóutak).